Snö för hur länge

Jag möttes av snö på min väg till tidningen i lådan i morse. Såg det redan innan jag öppnade bakdörren men var inte beredd på detta djup.

Fyllde lågskorna redan på de få stegen till carporten. Sen nerför uppfarten, vittja lådan som förutom tidningen bestod av gårdagens postskörd. Har inte kommit in i det där med postgång varannan dag men blir nog bra om man håller reda på vilken dag som är just varannan.

Såg en kantrad plogtraktor när jag var ute en sväng. Fick mig att tänka på min tid i snösvängen. Vi hade en omotiverat stor och tung sandspridare vilket säkert berodde på att vi betjänade flera byar i den södra kommundelen. Backade in i en postlåda innan sex en morgon, studsade till och gick rakt fram en annan gång. Körde hyfsat snabbt då jag var på väg mellan två samhällen när tyngden där bak fick min gula Belos att leva ett eget liv och hantera det där med tyngdlagar som den ville. Fick stopp på ekipaget några centimetrar från ett järnstaket efter att ha hållt i ratten ut att egentligen kunna påverka riktningen jag tog.

En annan helg med mycket snö började det regna innan alla byar var skottade klara. Blev mest vattenpolo på sista stället men tänkte att det var bra att få undan så mycket som möjligt. Hade varit jobbigt om det frusit på efteråt.

Vi väntade oss en kylskåpsleverans idag men den fick förhinder i det vita föret. Chauffören hade redan kört fast tre gånger och såg vårt oplogade gatunät i kvarteret med fasa i ögonen så vi fick mötas på halva vägen. Skåpet hamnade i vår bil och det måste ha sett lite suspekt ut för de som passerade förbi. Där stod vi, en lastbil och personbil på en mindre stickväg och bytte emballerat gods. Får se om någon plockade bilnumret och om myndigheterna kommer förbi. Då kopplar vi in sladden, håller oss kyliga och visar var skåpet ska stå.

Ett stående skämt hemma de senaste dagarna är att någon har glömt stänga dörren till kylskåpet. Utrymmet bakom är tomt för stunden men det är svårt att se en glipande dörr utan att vilja stänga den.

Det snöar igen/fortfarande och man är nöjd med att jobba hemma. Skotta på och halka omkring lite lagom där ute. Se upp för gömda isfläckar och lita inte på att det bara är snö du ser framför dig. Kan ta stopp med en smäll om man inte passar sig.

Lämna en kommentar