Det går som på räls

Ibland är det trevligt att bryta av med något annat. Ta ett steg åt sidan, ladda om få lite ny inspiration. Därför pausade jag min Heller och bytte ut klubbor och lagidrott mot minnen. Där passade boken om Lasse Larsson perfekt in, det och lite ERC från Portugal i värsta möjliga väder förhållanden.

Om man som vi åker land och rike runt för att kika på motorsport, så får man sina favoriter. Det gäller banor, förare och bilar. Jag har en sådan trippel i Lasse, Skoda och Strängnäs. Bara för att ta ett exempel.

Minnet av den blå Skodan finns så klart kvar. Hur den under ett par säsonger var ett jagat byte i Sverige och ute i Europa. Så klart börjar boken tidigare än så, hela karriären finns med från folkrace, via Volvo och upp till Audi och sen då Skoda. Teamet växte över tid. Hade idéer och fick tag i rätt folk med bra resurser. Team Tovek var nog inte mycket mindre än de stora och mer etablerade namnen på slutet.

En tävling som jag minns tydligt och som får gott om utrymme är segern på Svampabanan med Audin. Alla de stora namnen fanns på plats och Larsson var först över mållinjen. Jag kommer ihåg glädjen efter målgång, gissningen, det glada teamet och där och då började jag följa team Larsson på riktigt och det har hängt med. Numera är det ju Robin bakom ratten och man kan ju hoppas på en återkomst i VM-serien i framtiden.

Som sagt. Mer minnen och nostalgi än spännande och nyskapande. Det blir lätt lite endimensionellt med en persons tävlande i fokus. Banor återkommer, .konkurrenterna nämns och jsg myser med boken i knät.

Jag blir onekligen taggad inför årets säsong. Funderar på att klättra upp på vinden och gotta ner mig i de gamla programbladen.

Kul med både Tom och Pontus på plats i Portugal. Får se om det kan bli mer drägliga förhållande när det snart är dags för den andra loopen.

Lämna en kommentar