Tack 2022, välkommen 2023

Nyårsafton, Tour de ski och småplock i hemmamiljö. Skönt med sådana dagar. Blir många åt andra hållet i vanliga fall. Ut och besöka platser, sporthallar och andre event och troligtvis blir det något liknande även efter tolvslaget.

På själva utsläppspunkten har året mycket handlat om innebandy. Tack alla ni som har kommit med glada tillrop över texterna kring det röda laget ifrån Lönsboda. Det började som en kul sak, var ett tag sen jag levererade texter till lokaltidningen nu, kul att få ta upp den tråden igen och när man ändå sitter där ändå, kan man ju även ta lite stödanteckningar och göra lite nytta. Så ansträngande är det ju inte att sitta och föra protokoll och säga ett och annat ord i högtalarna.

Åtta av de tio mest lästa texterna i år var på tema innebandy och då Lönsboda IBK. Jag ser egentligen ingen anledning till att sluta göra likadant under 2023 men bara så länge som jag hittar något bra att ta fasta på. Det är ju en stor skillnad att skriva i eget namn än för en tidning. Orden och tyckandet blir mitt egna, det går inte att gömma sig bakom någon annan signatur. Det är både roligt, inspirerande men även skrämmande. Utlämnande. Försöker att inte lämna ut och såra. Hänga ut. Bara berömma. Men ibland blir det som är en kul idé från början lite stötande, det är aldrig min mening och jag kommer även fortsättningsvis inte lägga fokus på domarna. För oavsett insats och vad man tycker, det är de som bestämmer och utan våra engagerade rättskipare, blir det svårt att få idrott på vara sig elit- eller breddnivå. Alla borde någon gång ta en pipa i handen och prova på, med en bättre förståelse för uppdraget så kan vi förhoppningsvis få en mer dräglig arbetsmiljö för domarna från 2023 och framåt.

Topp 10 texter 2022

  1. Det var som arton
  2. Lönsboda mot Lund
  3. Tre nya poäng, nu laddas det för 2023
  4. En premiär, är just en premiär
  5. Vissa vinster är roligare än andra
  6. Pärlrönn, ryktet kom först
  7. Division 4 med klass
  8. Dubbelt upp
  9. 45 låtar med Depeche Mode
  10. Från speakers corner

Är det någon annan text som borde ha varit med här? Har ni någon annan favorit?

Min årssummering om motorsport kom av sig. Får se om den kan återkomma en bit in på det nya året. Finns ju en del att tycka till om när det gäller WRC, RX-VM och lite annat. Sen kan man ju också titta lite i kristallkulan och hoppas på nya spännande mästerskap under 2023.

Får jag se något av mina lag i slutspelet av NFL i år? Ja New England har slängt bort två vinster de senaste veckorna och Tampa Brady vägrar att spela bra mer än under små och korta perioder under matcherna. #TB12 kan ju klara sig vidare tack vara att de spelar i en synnerligen sopig division och i ett slutspel är nog Brady inte någon favoritmotståndare för någon. New England, ja det kan gå med två raka vinster i avslutningen men det kan bli en tidig semester för BB och de andra. Nu tror jag ju att det kvittar för New England och de andra om de går till slutspel eller ej, organisationen kring laget kommer att se likadant ut ändå, för inte kommer BB att flytta eller pensionera sig innan han har blivit den coach som har vunnit flest matcher i NFL.

Det har blivit fyra sena nyförvärv till hyllan, samtliga från Hot Stuff i Älmhult där jag har besökt frekvent i jakten på den kommande singeln från Page. Istället har det blivit de här fyra inhandlade:

  • Page – Glad (den nya versionen)
  • Children Within – Freedom of choice
  • Diskodiktator – The world according to
  • Enter the Mix – A nonstop techno tribute to Depeche Mode & Kraftwerk.

Under året har det ju kommit en och annan bokrecension på sidan också, jag tänker inte gå in på dem här, men tänker att jag troligtvis gör likadant under 2023, läser och tipsar om titlar man kan titta lite närmare på.

Det är dags att avsluta texten och vinka adjö till 2022. Tredje lite märkliga året på rad. Nu hoppas jag på att 2023 ska bli det nya, när allt sätter sig och saker och ting ska rulla på av sig självt. Som det gjorde förr. Avrundar med den senaste Page-texten, den som kom till i samband med 30 En sista gång. Gott nytt år på er, vi syns på andra sidan, för trots namnet på texten så har jag ingen intention på att dra ner på antalet texter under 2023.

Lägger av

När når man toppen? Är det alltså tydligt? Det kan vara skönt att få lägga av när man är på topp.

Projektet har tagit fart. Saker och ting rullar på, du känner att saker kan vara på väg att plana ut, när är det dags att lämna in och lägga av?

Åren går. Du söker och hittar nya vinklar, håller saker levande. Har blicken bort i fjärran, är det då man ska ta ett steg tillbaks och lägga av?

Frågorna kommer, svaren ges. Ofta. Du hinner inte hålla jämna steg med ditt dagliga jag, Lämpligt att lägga av men även det glider iväg.

Gränsen kan vara svår att urskilja, den mellan toppen och när resan utför börjar. Det är smalt längst upp. När du har full överblick, det kan vara då det är dags att lägga av.

När har du gjort ditt snabbaste lopp? Ditt högsta samt längsta hopp? Ska man lägga av innan utvecklingskurvan säger stopp?

Hur förbereder du dig på slutet? När är det dags att dra sig tillbaka. När vet man att nästa säsong är det sista, att du kommer att göra ett sista lopp, innan det är dags att lägga av?

Det är kanske inte det viktigaste att du lägger av eller ej, kanske inte heller när i karriären allt tar slut. Det viktigaste är att du bestämmer själv. Bestämmer en slutpunkt, lägger upp en plan, allt för att lägga av när du själv vill.

Du säger högt till alla. Jag lämnar, flyttar vidare. Jag lägger av. Gamla berg kan till slut bli tråkiga att klättra i. Utmaningen har blivit en vardag och för att hålla anspänningsnivån och kvalitén på topp, kan det ibland vara bäst att lägga av.

Lämna en kommentar